06 december 2011

Patrik's köttfärsrulle!

Patriks köttfärsrulle

360 g nötfärs max 10%
1 tsk flytande margarin
1 1/2 msk potatismjöl
1 ägg
1 vitlöksklyfta, krossad
1/2 dl matlagningsgrädde max 7%
salt, svartpeppar
1 msk soja
8 skivor rökt skinka
1 dl riven ost max 17%
1 tsk flytande margarin
10 potatisar
Sås:
2 dl vatten
1/2 buljongtärning
1 dl lättmjölk
1 1/2 msk redning soja, salt, peppar
1 nypa socker

Gör så här:
Blanda färs med margarin, potatismjöl, ägg, vitlök, grädde salt och peppar. Platta/kavla ut till en fyrkant. Lägg på skinkan i lager. Strö över osten. Rulla ihop som en rulltårta. Lägg i en smord eldfast form. Pensla med sojan. Sätt in i ugn 200o cirka 40 minuter. Gör en sås genom att koka upp vatten, tillsätt buljong och mjölk. Koka försiktigt och smaksätt med soja, salt, peppar och socker. Tillsätt redning och låt koka någon minut till. Servera med kokt potatis och grönsaker.

_________________________________________________________________________________

Ja, det blev ett litet recept såhär i slutet av kvällen. Gjorde en köttfärslimpa som jag inte ätit på år och dagar, ser lite svart ut, men den är inte bränd! Jag lovar och svär! Det är sojan man penslar på innan den ska in i ugnen.. ja ja hur som helst är den riktigt kanon god och enkel att göra, för den som vill och har lust!
Dagen i Umeå bjöd på seminarium angående idrottsskador, intressant med tråkigt att det var upplagt på ett något "trökkasamt" sätt. Hur som haver känner jag mig inspirerad, trots att det är knasig struktur på kursen. Tenta om en vecka, så det är bara att köra, nu blir det att sammanfatta det som tidigare i veckan gick förlorat.
Jag hade hunnit skriva en hel del, då min dator bestämde sig för att snuva mig på allt arbete som var gjort. Jag förstår inte alls vad som hände, men innehållet i dokumentet var plötsligt borta då jag startade datorn nästa gång. Jag som alltid sparar tre gången innan jag stänger ned ett dokument, så även denna gång, förstår ingenting.
MEN...
...det är bara att börja om från början!
Lite musik tips till er alla studenter som sitter, precis som jag, med näsan framför datorn och ned i böckerna om vartannat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar