15 november 2010

Måndagsmys

Det har varit en riktigt toppen dag på alla plan. Kvällen har spenderats med kära Alexandra. Fick för mig tidigare i dag att pröva mig på att göra piroger, vilket inte var så svårt som det låter att det var. Riktigt gott blev det också ska ni veta!
Först tyckte jag att de såg så bleka ut, men jag kände lite på dem och det verkade okej. Egentligen ser de ju inte särskilt goda ut, men de är lite som jag. Utsidan döljer ett innehåll långt mer spännande än ni kan ana...
haha nej, men det är en tacofyllning i dem. Nedan hittar ni receptet, om ni känner er manade.
Färdigt resultat, ser blekare ut än de var.


pirogdeg:
  • 0.5 paketjäst
  • 25 gram margarin
  • 3 dl mellan mjölk
  • 0.5 tsk sal
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 5.5 dl vetemjöl
  • 1 stuppvispat ägg

Dukat för måndagsmys med Alex.

fyllning:

  • 280 gram Älgfärs
  • 1 påse tacokrydda
  • 4 msk Taco sås
  • 4 msk Lätt creme fraiche
  • 1 msk margarin
  • 2 klyftavitlök, pressade
  • 4 tsk Pesto röd
  • 120 gram Majs (konserv utan lag)

Instruktioner
Smula jästen i en bunke. Smält margarinet i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt degvätskan bli fingervarm. Tillsätt salt, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet. Arbeta ihop till en kladdfri deg, tillsätt ev mer mjöl. Låt degen jäsa i 30 minuter. Gör fyllningen: Stek färsen i margarin och med en påse tacokrydda. Salta, peppra och rör ner pressad vitlök. Låt fyllningen svalna något. Rör i Creme fraiche, taco sås och röd pesto. Dela degen i 4 bitar (8 om du vill ha mindre piroger) och kavla ut varje till en rund kaka. Lägg fyllning på mitten och strö över majs. tryck ihop kanterna. Låt pirogerna jäsa i ytterligare 30 minuter. Pensla pirogerna med uppvispat ägg och grädda dem i ca 10 minuter i 225 grader.
Servera pirogerna med en god grönsallad.


Så! Jag lovar dock att det är värt ett försök!

I övrigt har jag hunnit med kaffe och en lång, skön promenad runt Hörnsjön också. Inte fullt ut vad min kropp kräver egentligen, men fullt dugligt ändå. Skönt med en lite lugnare dag.

 I morgon blir det dock ett besök på Energihuset, där jag spenderar tid lite nu och då. För er i Örnsköldsvik med omnejd som funderar på att investera i er själva, rekommenderar jag detta ställe varmt. Trevlig personal, trevliga medlemmar och bra material att arbeta med. Både vad gällande maskinparken och passen. 

Nu ska jag ta mig i kragen, sätta på lite bra musik och ta i tu med en husmors göra:
- tvätt och disk.
Samtidigt som jag längtar efter min Patrik som snart kommer hem!

Håll förresten koll till höger på listan med låtar på Spotify, lägger till lite örngodis nu och då. Kanske är det något nytt som just DU inte hört, men skulle uppskatta!



Ha en fortsatt bra kväll alla därute. Det tänker jag ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar